sofie is living on mindre än existensminimum.

ja, tre dagar behövde jag stå ut. nu är jag ledig i fem. yes,
gottfolk. det är så det är att plugga på universitet. jag vet
att nu kommer alla vilja plugga på universitet och få typ 7800
riksdaler i månaden att leva på och betala hyra och mat och
köpa böcker för 2000 kronor. ja, studentlivet är ljuvligt. eller
ja, studentlivet är det inget fel på. det är snarare ekonomin
som man kan klaga lite på.
vi hade förövrigt en föreläsning om hälsa ur ett folkhälsoperspektiv
i tisdags. kvinnan som föreläste för oss kom in på att prata
om existensminimum och att det var fruktansvärt. ja, hur
mycket är då existensminimum?
var det en tjej i våran klass
som frågade. jo, det var så mycket som strax över åtta tusen
kronor. ÅTTA TUSEN? jag undrar om skatteverket och försäkrings-
kassan och fredrik reinfeldt och hela baletten är medvetnda om
att CSN låter ALLA sveriges studenter leva på MINDRE än
existensminimum? jag undrar om man ska skicka ett brev till
mr. statsminister himself bara för att belysa frågan..

ikväll ska jag förmodligen på kak-kalas, hemma hos emma.
basgrupp 5-forever ska ha terminens första häng. problemet
är dock att emma, som har kak-kalaset, är glutenintolerant.
så idag måste jag snällt knata väg till ica och införskaffa lite
glutenfritt mjöl. tror att jag ska göra kladdkaka.

nu ska jag äta frukost och sedan promenera ner till ica.

adjöken.


Kommentarer
Postat av: Anonym

SOFIE! Jag vill vara med dig! KOM HEM!

2009-09-03 @ 13:06:09
URL: http://annanilsen.blogg.se/
Postat av: Lotta

Undra om Fredde R gör som Barack O, svarar på 10 brev varje dag från privat personer?! Du kan ju alltid ge det en chans! :)

2009-09-03 @ 13:28:19
URL: http://lottadahlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0