vårskriket.

idag fick jag byta ut mitt inplanerade bodypump-pass eftersom jag fick
ont i både magen och halsen sådär efter middagen. under min promenad
såg jag både tussilago och sånna där lila-blommor-som-växer-i-rabatten-
blommor. våååårtecken! här hemma har vi vita tulpaner. jag är kär i
vita tulpaner.



vita fina tulpaner.



jag har också köpt vita hibiscusar till köksfönstret :)

till middag idag kockade jag ihop en morotssoppa för att bli av med lite
morötter. det blev lite salt men betydligt bättre än jag förväntat mig!
vi åt det till middag men jag skulle nog kanske rekomendera det som
förrätt istället, med ett gott bröd till. här kommer receptet

ca 500 gr morötter
1 gul löl
2 grönsakbuljongtärningar
1,5 l vatten
grädde på känn
2 vitlöksklyftor
salt
peppar
chili explosion

skala och skär morötterna i mindre bitar. hacka löken i stora bitar.
koka morötterna och löken i vattnet tillsammans med 2 buljontärningar
tills morötterna blivit mjuka. slå sedan bort vattnet i en skål. SPARA!
mixa löken och morötterna till en slät smet som du sedan späder med
buljong och grädde tills det blir en lagom tjock soppa, jag tog nog ca
6 dl buljong och 1 dl grädde. därefter kryddar du med salt, peppar och
vitlök (och jag lade till lite chili explosion på eget bevåg) tills smaken
blir bra. jag tog en hel del salt innan jag var nöjd, vilket behövdes, men
när vi skulle äta soppan var den kanske lite väl salt :P till soppan
serverade jag både naturell creme fraiche och creme fraiche med smak
av chili och paprika samt ett vitlöksbröd.

adjöken.

Kommentarer
Postat av: b

snällt å göra mat på mina morötter utan att bjuda ;)

2011-04-18 @ 22:51:30
Postat av: b

jag ville inte ha tillbaka dom, jag ville bli bjuden på mat fattaru väl! :)

2011-04-19 @ 14:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0